- Domov
- Základné informácie
- Aktuality
- Pracovníci
- Vedecké podujatia
- Projekty
- Publikácie
- Ekonomický časopis
- Kontakt
Publikácie vydané Ekonomickým ústavom - Monografie a vedecké editované knihy
Motivácia aktérov pri smerovaní k znalostnej spoločnosti
Kolektív autorov
Kolektív
Ing. Jaroslav Vokoun, Ing. Ján Košta, CSc., Ing. Mária Kačírková, Ing. Daneš Brzica, PhD.
- Rok vydania: 2014
- Počet strán: 282
- ISBN 978-80-7144-238-7
Výskum, vývoj, inovácie a vzdelávanie majú v Slovenskej republike dlhú históriu. Existuje tu vysoký počet firiem, organizácií výskumu a vzdelávania s množstvom pracovníkov. V oblasti výskumu, vývoja, inovácií a vzdelávania pôsobí celý rad inštitúcií, ktoré ich spravujú a podporujú. Napriek tejto vysokej inštitucionálnej hustote sa SR v medzinárodných porovnaniach nachádza medzi krajinami, ktoré majú v spomenutých oblastiach nedostatočné výsledky. Váhu problémov dokladá štrajk učiteľov, protestné zhromaždenia výskumníkov a odvolanie ministra školstva.
V monografii sa zameriavame na segment ekonomiky, ktorý formuje tvorivá skupina pracovníkov a podnikateľov presadzujúcich zmeny v spoločnosti prostredníctvom inovačných a na znalostiach založených procesov. V najdôležitejších oblastiach tzv. znalostného trojuholníka - vzdelávanie, výskum, inovácie - sme upriamili pozornosť na vnútorné a vonkajšie motivačné faktory podnecujúce aktérov k zlepšovaniu a zmenám smerom k znalostnej spoločnosti.
Pri stimulácii aktérov znalostnej spoločnosti je podstatná hospodárska vyspelosť ekonomiky konkrétnej krajiny. Piliermi rozvoja sú ľudský kapitál, podniková dynamika, inovácie a nové technológie. Znalostnú spoločnosť vnímame ako „trvalo sa vzdelávajúcu a učiacu sa spoločnosť", v ktorej je celoživotné vzdelávanie existenčnou potrebou. Medzi individuálnymi životnými stratégiami občanov SR je pomerne slabo zastúpená stratégia investovania do svojho osobnostného rozvoja. Nositeľmi aktívnych stratégií sú najmä mladší a vzdelanejší, ekonomicky aktívni ľudia. Najmenej sú v slovenskej populácii zastúpené životné stratégie súvisiace s tvorbou, vynálezcovstvom, podnikaním.
V znalostnej spoločnosti sú dôležitým motivačným faktorom stimulujúcim inovačnú aktivitu a transfer znalostí okrem súťaže aj prvky spolupráce medzi rôznymi skupinami aktérov. V predloženej monografii sa zaoberáme skúmaním vzťahov medzi kľúčovými segmentmi aktérov trojitej špirály, identifikovaním kľúčových hybných síl prechodu k znalostnej spoločnosti a analýzou trhu práce s dôrazom na pochopenie segmentácie trhu práce z hľadiska tých skupín pracovníkov, ktorí majú potenciál na uplatnenie sa v znalostnej ekonomike.
Analyzujeme procesy vo výskume, inováciách a vzdelávacom systéme a na základe zhodnotenia podstatných nedostatkov (medzier) identifikujeme hlavné bariéry rozvoja. Skúmame tie vonkajšie socioekonomické, hospodárskopolitické a inštitucionálne podnety pri motivácii, ktoré najviac ovplyvňujú smerovanie k znalostnej ekonomike. Analýza rozvoja znalostnej ekonomiky prináša aj porovnanie s krajinami Európskej únie. Využili sme poznatky z troch projektov VEGA, v ktorých sme skúmali dynamiku technologických zmien, rozvoj sieťových štruktúr a spoluprácu i motiváciu aktérov znalostnej spoločnosti.
Osobitne skúmame motiváciu ako faktor zmeny, ktorá je potrebná na zníženie zaostávania a dynamizáciu slovenskej ekonomiky v kritériách, ktoré vymedzujú znalostnú spoločnosť. Sústredením sa na podnecovanie a aktivizáciu prinášame nový pohľad na hlavné problémy a návrhy riešení. Oblasťou výskumu sú základné časti znalostnej spoločnosti a ich vzájomná previazanosť - vzdelávanie s prienikom k trhu práce, výskum a intenzifikácia transferu poznatkov a inovácie ako kľúčový prvok konkurenčnej schopnosti. Pri riešení problematiky sme využili jednak empirické poznatky získané na základe vlastného prieskumu medzi pracovníkmi výskumu a vývoja, jednak prieskumy ďalších inštitúcií.
Publikácia je štruktúrovaná na dva hlavné okruhy problémov: aktérov a procesy súvisiace s rozvojom znalostnej spoločnosti; je rozdelená do šiestich kapitol. Po úvode sa v prvej kapitole uvádzajú metodologické východiská a výskum prezentovaný v rozmanitom spektre výskumných štúdií. Druhá kapitola obsahuje kontextové podmienky motivácie aktérov, ktoré vychádzajú z meniaceho sa charakteru spoločnosti. V tretej kapitole sú charakterizované hlavné skupiny aktérov - organizácie výskumu a vývoja (SAV, univerzity a ďalší aktéri), pracovníci výskumu a vývoja, vzdelávacie organizácie, firmy, vládne inštitúcie, samospráva a neziskové organizácie. Vo štvrtej kapitole identifikujeme kľúčové procesy a faktory ovplyvňujúce motiváciu aktérov znalostnej spoločnosti. Sústreďujeme sa na otázky súvisiace so spoluprácou, celoživotným vzdelávaním, tvorivosťou, sieťovaním, klastrami, inováciami a spoločenskou súdržnosťou. V piatej kapitole prinášame škálu aspektov súvisiacich s trhom práce pre oblasť kvalifikovanej pracovnej sily s inovačným potenciálom.
Publikáciu zakončujeme zhrnutím hlavných poznatkov, prílohami a literatúrou. Príloha obsahuje tabuľky poskytujúce podrobný prehľad výsledkov vlastného prieskumu medzi pracovníkmi výskumu a vývoja.
Menu
- Všetky
- Monografie a vedecké editované knihy
- Zborníky z vedeckých podujatí
- Výskumné práce EÚ SAV online
- Expertízne štúdie EÚ SAV online
- Pracovné listy EÚ SAV online
- Komentár EÚ SAV online
- Ostatné online
Kontakt
Šancová č. 56
Bratislava 811 05
Tel.: +421-2-5249 8214
lenka.bartosova@savba.sk Slovenská akadémia vied Stratégia ľudských zdrojov pre výskumníkov (HRS4R)