Číslo 8 - Ročník 53/2005
Slovenia: European Union Related Medium Term Public Finance Challenges
Strana 767, Číslo 8 - Ročník 53/2005
Aktuálne trendy retail bankingu vo vybraných krajinách Európskej únie a ich porovnanie so situáciou v Slovenskej republike
Strana 782, Číslo 8 - Ročník 53/2005
Retail banking predstavuje špecifický druh bankového podnikania, ktorý sa prednostne orientuje na predaj bankových produktov a služieb pre obyvateľstvo a malé firmy (živnostníci, malé podniky).
Retail banking možno definovať ako systém, ktorý pozostáva z týchto podsystémov: stratégia, kultúra, produkt, cena, komunikácia, distribúcia, personál; pričom jeho cieľom je prostredníctvom uspokojovania zákazníckych potrieb dosahovať zisk v maximálnej výške pri pernamentnom raste banky. Problematika retail bankingu je v zahraničnej literatúre pomerne kvalitne spracovaná prezentuje aktuálne trendy vo vývoji tejto špecifickej oblasti bankového biznisu a prezentuje názory na budúce zmeny v tejto oblasti. Cieľom tohto príspevku, vzhľadom na nedávny vstup Slovenskej republiky do Európskej únie, je prezentovať historicko-ekonomické aspekty rozvoja retail bankongu a definovať aktuálne trendy jeho rozvoja vo vybraných krajinách Európskej únie a porovnať tieto trendy s aktuálnou situáciou na Slovensku.
Problematika relačného marketingu z pohľadu súčasnej marketingovej teórie a praxe
Strana 794, Číslo 8 - Ročník 53/2005
Súčasné problémy revolučnej doby narušili odborníkmi uznávané paradigmy a viedli k iniciácii nového marketingového konceptu. Obsah príspevku, ktorý je súčasťou grantového výskumného programu VEGA 1/9228/02 Marketingová pripravenosť slovenských podnikov v podmienkach vstupu SR do EÚ v rámci globalizácie svetového trhu, sa zameriava na definičné vymedzenia pojmov relačný marketing a riadenie vzťahov so zákazníkmi. Prezentácia prístupov zahraničných a domácich autorov, ktorí sa v rámci svojho teoretického a empirického výskumu snažia o logické vysvetlenie súčasnej reality, potvrdzuje skutočnosť, že vedecká analýza problému riadenia vzťahov so zákazníkmi zostáva zatiaľ rozporuplná. Hoci v podnikovej praxi nikto nepochybuje o význame zákazníka, ale naďalej existujú rozdiely v správaní jednotlivých podnikov a ich prístupe. Komplexným pohľadom na problematiku zákazníckej orientácie chceme prispieť k lepšiemu pochopeniu podstaty novej marketingovej paradigmy a k vytvoreniu predpokladov na úspešnú aplikáciu princípov CRM do praxe slovenských podnikov.
K metódam merania konkurencieschopnosti v zahraničnom obchode Slovenskej republiky a Českej republiky
Strana 807, Číslo 8 - Ročník 53/2005
Príspevok K metódam merania konkurencieschopnosti v zahraničnom obchode Slovenskej republiky a Českej republiky identifikuje na základe vybraného indexu CTB potenciálne konkurenčné komoditné skupiny Slovenskej republiky a Českej republiky. Úvodné časti prinášajú prehľad súčasných vedeckých prístupov k metódam merania komparatívnych a konkurenčných výhod. Ďalšie časti prinášajú praktické výsledky z analýzy obchodných bilancií pozorovaných krajín. Prínosom príspevku je aj komplexná komparácia výsledkov získaných z použitia RCA indexu a CTB indexu v podmienkach SR a ČR.
Podpora rozhodovacích procesov pri tvorbe a ochrane životného prostredia
Strana 824, Číslo 8 - Ročník 53/2005
Ak sa pri riešení technických problémov očakáva vedecký a exaktný prístup, malo by to byť samozrejmé i pri riešení problémov životného prostredia. Pri riešení spoločenských problémov sa však niekedy postupuje dosť „neprofesionálne“, s výrazným podielom subjektívnych rozhodnutí. Nejde len o tzv. veľkú politiku, ale aj o administratívu, ktorá je v našich podmienkach často neadekvátne pomalá a ťažkopádna. Príspevok poskytuje jeden z možných prístupov na podporu rozhodovacích procesov pri tvorbe a ochrane životného prostredia.
Growth, Traded Goods and External Debt Before and after Capital Account Liberalization: Case of Turkey
Strana 834, Číslo 8 - Ročník 53/2005