Číslo 7 - Ročník 60/2012
K tvorbe a využívaniu stratégií rozvoja
Strana 659, Číslo 7 - Ročník 60/2012
Stať pojednáva o roli stratégií v rozvoji slovenského hospodárstva, o skúsenostiach z ich tvorby a využívania. Porovnáva stratégie s víziami a prognózami, zisťuje ich zhody, rozdiely a súvislosti. Pozornosť sa v nej venuje princípom tvorby a využívania stratégií – ich zakotveniu v národohospodárskom výskume, spájaniu analytických a syntetických pohľadov, interdisciplinárnemu prístupu, variantnosti a nezávislosti stratégií v demokratickom systéme konkurujúcich si politických strán. V závere si stať všíma poznávaciu a praktickú funkciu stratégií vo vzťahu k regulácii trhovej ekonomiky. Celou staťou sa vinie výzva ku konti¬nuálnej inovácii stratégie rozvoja slovenského hospodárstva.
Pociťovaná a skutočná finančná gramotnosť
Strana 681, Číslo 7 - Ročník 60/2012
Článok na základe prieskumu na vzorke 425 respondentov analyzuje pociťovanú a skutočnú gramotnosť slovenskej populácie a získané výsledky porovnáva s výsledkami podobných prieskumov v šiestich krajinách sveta. Úroveň finančnej gramotnosti v SR je porovnateľná so zahraničím. Ako významné prediktory pociťovanej gramotnosti sa ukazujú jednak reálne vedomosti o fungovaní finančných produktov a trhov, deklarované i skutočné skúsenosti s finančnými produktmi a úroveň dosiahnutého vzdelania. Psychologické premenné (tolerancia finančných rizík) ovplyvňujú pociťovanú finančnú gramotnosť nepriamo, prostredníctvom akceptácie investícií do rizikových finančných produktov.
The Application of Extreme Value Theory in Operational Risk Management
Strana 698, Číslo 7 - Ročník 60/2012
Předkládaný článek se zabývá modelováním operačního rizika v anonymní středoveropské bance. V rámci výzkumu jsme aplikovali teorii extrémních hodnot (EVT), v rámci které jsme použili dvě metody: standardní metodu maximální pravděpodobnosti a metodu vážených pravděpodobnostních momentů (PWM). Výsledky ukazují "těžké konce" zkoumaných dat, což je v souladu s předešlým empirickým výzkumem. Dále je ukázáno, že PWM provádí konzistentní odhady ekonomického kapitálu banky i v případě malého množství dat. Naše analýza rovněž ukazuje, že zkoumaná banka by mohla ušetřit 6 - 8% svého kapitálu pro operační riziko v případě, že by použila pokročilou metodu (AMA) podle Basel II místo základní metody (BIA).
Role Allocation and Strategic Change: Comparative Study of Competencies of Austrian and Slovak Managers
Strana 717, Číslo 7 - Ročník 60/2012
V teoretickej literatúre sa vrcholový mamažment často považuje za najdôležitejší faktor zmien a manažmentu zmien vo firmách. V praxi však často dochádza k tomu, že vedúci manažéri sú skôr prekážkou než iniciátormi zmien. Predkladaný článok je štúdiou kompetencií manažérov v Rakúsku a na Slovensku, pričom autori hľadajú odpoveď na otázku, či vrcholový manažment (ale aj vyšší a stredný manažment) plní pozitívnu, alebo negatívnu úlohu v procese zmien vo firmách. Klastrová analýza údajov od 275 manažérov v Rakúsku a 100 manažérov na Slovensku ukazuje, že vrcholový manažment v Rakúsku a vyšší manažment na Slovensku nie sú vôbec ochotné zmeniť svoje správanie, čiže v žiadnom prípade ich nemožno chápať ako vzor správania v oblasti manažmentu zmien. Z výsledkov v oboch krajinách vyplýva, že nielen vrcholový manažment, ale ani vyšší manažment sa nesprávajú podľa prevládajúcej teórie o ich úlohe v procese zmien. Autori zistili, že iba stredný manažment a operatívny manažment sa správajú podľa teoretických predpokladov. Na základe ich analýzy autori navrhujú nový prístup k hierarchickým úloham manažmentu v procese zmien, a zároveň potrebu zmeny prevládajúcich teoretických konceptov. Ak vrcholový manažment a vyšší manažment nemájú záujem o iniciáciu a implemetáciu zmien vo firmách, väčšia pozornosť v tomto procese sa musí venovať úlohe stredného manažmentu (tak ako to je už známe z IT sektora).
Východiska pro vytváření transparentního a nekorupčního systému zadávání veřejných zakázek
Strana 732, Číslo 7 - Ročník 60/2012
Jednou z forem zabezpečování veřejných statků a veřejných služeb je jejich veřejné zadávání. Empirické studie analyzující veřejné zakázky ukazují, že jednou ze slabých stránek veřejného zadávání v ČR je nízká transparentnost a s ní související nedostatečná odolnost proti korupci. Studie definuje východiska pro vytváření transparentního a nekorupčního systému zadávání veřejných zakázek. Vymezuje podmínky pro vytváření konkurenčního soutěžního prostředí, východiska pro poptávkový systém veřejných zakázek a dává návrhy pro propojení transparentních rozhodovacích procedur s principy hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti.
Vplyv komparatívnych výhod na prehlbovanie vzájomných zahraničnoobchodných vzťahov Slovenska s Ruskom
Strana 746, Číslo 7 - Ročník 60/2012
Rusko opätovne zaujíma významnú pozíciu v súčasnom procese prerozdeľovania politickej a ekonomickej moci, čo ovplyvňuje i formovanie multipolárnej svetovej ekonomiky. Slovenská republika má do budúcnosti veľký záujem o zlepšenie vzájomnej spolupráce s Ruskom. Slovenské spoločnosti spolu s ruským podnikmi vyhľadávajú nové možnosti a efektívne spôsoby vzájomnej ekonomickej spolupráce. Hlavnou prioritou účasti Slovenskej republiky v perspektívnej energetickej spolupráci medzi Európskou úniou a Ruskou federáciou je oblasť dodávok energetických surovín a rozvoja už existujúcej tranzitnej infraštruktúry. V budúcom desaťročí sú pravdepodobné tri scenáre vývoja vzájomnej obchodnej a hospodárskej spolupráce medzi Slovenskom a Ruskom, kde rozhodujúcim indikátorom je úroveň vzájomných politických vzťahov.