Číslo 4 - Ročník 54/2006
Marketing ako filozofia a funkcia podnikania
Strana 323, Číslo 4 - Ročník 54/2006
Predmetom state je skúmanie marketingu ako filozofie podnikania, a zároveň podnikovej funkcie. Východiskom je úvaha o spôsoboch naplnenia imanentnej podstaty marketingu, ktorou je tvorba vzájomne uspokojujúcich výmenných vzťahov. Z tohto hľadiska prešla moderná marketingová koncepcia tromi hlavnými vývojovými fázami, ktoré sa viažu na vznik masového trhu, formulovanie koncepcie marketingového manažmentu a prechod od dôrazu na transakciu k dôrazu na vzťahy. Skúmame preto vývoj a premeny naplnenia marketingovej funkcie v čase a chápanie filozofie marketingu v jednotlivých vývojových fázach. V závere naznačujeme možné budúce zmeny, ktoré ovplyvňujú naplnenie marketingovej funkcie.
Alternatívny spôsob na meranie produkčnej medzery
Strana 337, Číslo 4 - Ročník 54/2006
V článku sa pokúšame identifikovať inflačné tlaky v slovenskej ekonomike pomocou dvoch metód. V prvej z nich je použitý koncept produkčnej medzery. Tá je odhadnutá metódou štrukturálnej vektorovej autoregresie (SVAR). Hlavný dôraz tejto práce sa však kladie na alternatívny spôsob nazerania na dynamiku inflácie. Z druhej metódy, používajúcej optimalizačný model všeobecnej rovnováhy v prostredí neflexibilných cien, vyplýva, že inflačné tlaky môžu byť identifikované pomocou reálnych jednotkových nákladov práce.
Európska menová únia v kontexte globalizačných procesov svetového hospodárstva
Strana 352, Číslo 4 - Ročník 54/2006
Rozhodujúci prínos novej ekonomiky pre ďalšiu globalizáciu svetového hospodárstva
Strana 368, Číslo 4 - Ročník 54/2006
Predložená stať sa venuje analýze mikro- a makroekonomických aspektov vplyvu novej ekonomiky na globalizáciu svetového hospodárskeho prostredia. Autori sa koncentrujú na vybrané sféry súvisiace najmä s ich vplyvom na konkurencieschopnosť národných ekonomík a vývoj hlavných ekonomických ukazovateľov. Vyzdvihujú úlohu vedecko-technických poznatkov, inovácií a diferencovanej schopnosti krajín tieto významné rozvojové faktory informačnej spoločnosti úspešne komerčne využívať. Vplyv novej ekonomiky konfrontujú s jej presadzovaním sa v USA. Poukazujú aj na široký názorový diapazón popredných svetových odborníkov na túto oblasť a snažia sa tieto prístupy zovšeobecniť a nájsť medzi nimi určitú konzistenciu, súvislosti a výzvy pre európsku ekonomiku.
Potreba implementácie manažmentu znalostí v slovenských podnikoch
Strana 386, Číslo 4 - Ročník 54/2006
Využívanie znalostného manažmentu sa v súčasnosti stáva čoraz významnejším faktorom úspechu moderných podnikov. Prvým krokom vedúcim k získaniu konkurenčnej výhody podniku je pochopenie procesov a možností uplatnenia znalostného manažmentu. Predpokladom úspechu slovenských podnikov na jednotnom európskom trhu je prechod na tzv. znalostnú ekonomiku a na transformáciu podnikových aktivít tak, aby boli založené na poznatkoch a vedomostiach. Jednou z hlavných úloh manažmentu znalostí je identifikovať a zviditeľniť podnikové poznatky a vedomosti, poukázať na možnosti ich efektívneho využívania, podporiť rozvoj podnikovej kultúry podporujúcej poznatky a vedomosti. Takáto kultúra výrazne napomáha tvorbu nových vedomostí, ich vzájomnú výmenu, vytváranie podnikovej databázy vedomostí, ako aj tvorbu infraštruktúry určenej na efektívne využívanie podnikových poznatkov. Cieľom príspevku je prezentovať teoretické prístupy k problematike manažmentu znalostí a poukázať na možnosti jeho uplatnenia v slovenských podnikoch. Článok prináša aj prehľad výsledkov prieskumu zameraného na využívanie manažmentu znalostí v odvetví stavebníctva na Slovensku.