Číslo 2 - Ročník 54/2006
On the Correlations of Nominal Money and Real Output: A Simple Cross-Country Analysis
Strana 126, Číslo 2 - Ročník 54/2006
Vztah mezi reálnými a nominálními veličinami je v makroekonomii fundamentálním problémem. Tato studie zkoumá korelace mezi nominálními měnovými agregáty (měnovou bází, M1 a M2) a reálným produktem v širokém souboru zemí v období 1975 – 2000. V průměru typicky pozorujeme malé, ale statisticky signifikantně kladné korelace. Pro měnovou bázi a M1 existuje tendence k předbíhání peněžních změn před změnami produktu, neboť poloviční zpoždění v penězích jsou silněji korelovány s produktem než poloviční předstihy v penězích; M1 a M2 jsou silněji spojené s reálným produktem než měnová báze. V zemích s vysokou inflací jsou dané korelace typicky negativní, což indikuje možnost, že velmi vysoké růsty peněz škodí růstu reálného produktu.
Podpora zemědělského úvěru na Slovensku a v České republice
Strana 139, Číslo 2 - Ročník 54/2006
Článek se zabývá vývojem slovenského zemědělského úvěru v období ekonomického přechodu. Popisuje a hodnotí formy a metody státní podpory tohoto úvěru. Jak vývoj úvěrů tak formy státní podpory používané na Slovensku jsou srovnány s jejich odpovídajícími protějšky v České republice. Článek se zabývá řešením problému starých zemědělských úvěrů, zemědělskými podpůrnými fondy, státními záručními bankami, komerčními zemědělskými bankami a přímým státním poskytováním zemědělských úvěrů.
Efektívnosť výrobných faktorov v slovenskom poľnohospodárstve a jeho integrácia do Európskej únie
Strana 154, Číslo 2 - Ročník 54/2006
Slovenské poľnohospodárstve po vstupe do EÚ ak chce zostať konkurencieschopné musí zvýšiť svoju výkonnosť aby sa čo najskôr vyrovnalo ostatným členským krajinám. Má k tomu všetky predpoklady a disponuje niektorými konkurenčnými výhodami.
Cieľom príspevku je analyzovať doterajší vývoj, súčasný stav a úroveň využívania výrobných zdrojov v poľnohospodárstve, pretože to je rozhodujúci faktor pre rast jeho výkonnosti a konkurenčnej schopnosti. Medzinárodné komparácie v tejto oblasti naznačujú značné rezervy nášho agrárneho sektora, ktoré spôsobujú jeho nižšiu výkonnosť.
Analýzu sústreďujeme na základné výrobné zdroje ktorými sú pôda, pracovné sily a fixný kapitál. Dosiahnuté výsledky analyzovaných súborov poľnohospodárskych podnikov potvrdili, že podniky ktorých manažment venuje pozornosť efektívnej kombinácii výrobných zdrojov usilujú o intenzifikáciu a dosahujú podstatne lepšie ekonomické výsledky a vyššiu výkonnosť. Mnohým podnikateľských subjektom, ktoré sa nachádzajú v strate hrozí zánik ak nepristúpia k radikálnej zmene svojej stratégie. Adaptácia našich podnikov na nové podnikateľské prostredie je preto v súčasnosti aktuálnou strategickou úlohou.
Vybrané kredibilné regresné modely v havarijnom poistení
Strana 168, Číslo 2 - Ročník 54/2006
V článku sa venujeme kredibilným regresným modelom. Teória kredibility je súbor postupov využívajúcich pokročilé štatistické metódy, ktoré slúžia na výpočet a systematickú úpravu netto poistného. Kredibilné regresné modely sú konštruované pre situácie, v ktorých sa priemerná výška poistného plnenia vyvíja v čase alebo závisí od iných merateľných faktorov. Metódy regresnej analýzy začal v teórii kredibility využívať Hachemeister. Jeho model (model HM) pre účely praktických aplikácií upravil De Vylder (model DV85). Cieľom článku je poukázať na možnosti uplatnenia modelu DV 85 v havarijnom poistení motorových vozidiel, resp. v povinnom zmluvnom poistení.
Public Finance Management Reform in the Slovak Republic versus the Belgian Public Finance Management System
Strana 183, Číslo 2 - Ročník 54/2006
Príspevok pojednáva o situácii v implementácii reformy systému riadenia verejných financií na Slovensku a o existujúcom systéme Belgicka. Na základe porovnania hlavných prvkov inštitucionálneho rámca a rozpočtového procesu príspevok definuje niektoré námety pre ďalšie zlepšenie rozpočtového procesu, fiškálnej politiky a riadenia dlhu v uvedených krajinách. Hlavným záverom príspevku je, že obe krajiny sa - z porovnania reformovaného systému SR a systému Belgicka - majú vzájomne čím inšpirovať. Príspevok tiež definuje niektoré významné a odlišné prvky v oboch systémoch riadenia verejných financií.