Číslo 1 - Ročník 59/2011
Štrukturálne závislosti národných inovačných systémov: modelovanie nelineárnej dynamiky inštitúcií pomocou neurónových sietí
Strana 3, Číslo 1 - Ročník 59/2011
Článok analyzuje štrukturálne závislosti národných inovačných systémov v 125 krajinách sveta v rokoch 2006 až 2008. Analýza vychádza z 37 čiastkových indikátorov z databáz Svetovej banky a Svetového ekonomického fóra, ktoré sú agregované do 11 nezávisle a 2 závisle premenných. Vzťahy medzi premennými majú výrazne nelineárny charakter a sú modelované dvojstupňovou klastrovou analýzou a neurónovými sieťami. Analýzy identifikovali celkovú kvalitu vzdelania, dodržiavanie vlastníckych práv, zákonov a etiky a silu konkurencie ako hlavné prediktory rozvoja ekonomiky založenej na inováciách. Článok tiež testuje niektoré predikcie teórie variet kapitalizmu o komplementárnosti systémov inštitúcií a úrovni rozvoja inovácií krajín. Teória predpokladá že výrazne liberálne, resp. výrazne koordinované ekonomiky majú efektívnejšie inovačné systémy ako zmiešané typy ekonomík. Testovanie vzorky 125 krajín neposkytlo dôkaz pre tieto predpoklady.
Nové zručnosti a pracovné miesta na trhu práce v Slovenskej republike
Strana 29, Číslo 1 - Ročník 59/2011
V roku 2010 Európska komisia reagovala na vývoj na trhoch práce v členských štátoch prácou Nové zručnosti pre nové pracovné miesta (NSNJ). Ηlavnou myšlienkou tejto komunikácie je, že na vybudovanie konkurencieschopnejšej a udržateľnej ekonomiky Európa potrebuje vysoko kvalifikované pracovnú silu. Na splnenie tejto úlohy treba bezodkladne investovať do správnych zručností a efektívneho predvídania budúcich trendov. Jedným z významných príspevkov k anticipácii budúcich potrieb trhu práce je rozhodne štúdia Skills Supply and Demand in Europe, ktorú v roku 2010 vydalo Európske centrum pre rozvoj odborného vzdelávania (Cedefop). Autori v tomto článku približujú modelový prístup a výsledky tejto štúdie obohatenej o výsledky pre Slovenskú republiku.
Vplyv elektronických marketingových podnikových riešení na ekonomickú výkonnosť
Strana 44, Číslo 1 - Ročník 59/2011
Marketingové a odbytové procesy malé a stredné podniky vnímajú ako kritický faktor dosahovania vyššej konkurencieschopnosti. Spolu s nárastom využívania informačných a komunikačných technológií a štúdiami, ktoré potvrdzujú pozitívny vplyv používania týchto technológií na ekonomický rast, vyvstáva otázka efektívneho riadenia investícií do týchto projektov. V článku sú testované hypotézy v oblasti vplyvu vybraných elektronických služieb pre odbytové kanály na vybrané ekonomické indikátory. Výskum sme realizovali dotazníkovým prieskumom európskej iniciatívy eBusiness w@tch. Využitím metódy rozhodovacích stromov sme potvrdili pozitívny vplyv vybraných riešení, ktoré poukazujú na fakt, že investície do týchto projektov musia byť cielené na niektoré vysoko efektívne nástroje, a nie na komplexné riešenia.
Konkurencieschopnosť odvetvovej štruktúry spracovateľského priemyslu Slovenskej republiky v období 1998 – 2008
Strana 59, Číslo 1 - Ročník 59/2011
Príspevok analyzuje konkurenčnú schopnosť odvetvovej štruktúry spracovateľského priemyslu Slovenskej republiky v období 1998 – 2008. V prípade analýzy konkurencieschopnosti na úrovni odvetvia sa jedná o národohospodárske hodnotenie konkurencieschopnosti na odvetvovom prístupe, čím dochádza k vzájomnému prelínaniu makro- a mezoúrovne pohľadu na konkurencieschopnosť. Reálna konkurencieschopnosť spracovateľského priemyslu SR sme analyzovali štandardnými ukazovateľmi hodnotenia konkurencieschopnosti na úrovni odvetvia (RCA, Michaelyho index) vrátane aplikácie metódy segmentácie trhov.
Fiscal Policy in CEE Countries. Evidence from Czech Republic and Romania
Strana 79, Číslo 1 - Ročník 59/2011
I investigate the fiscal policy in CEE countries using evidence from two of the most important economies, Czech Republic and Romania. A small open economy model with a Taylor fiscal rule is estimated on quarterly data for these countries. I explore the potential of counter-cyclical fiscal policy in the context of the ongoing financial crisis, the reaction of the fiscal policy to negative demand shocks or to a more relaxed monetary policy, as well as the impact of fiscal shocks. There are evidences that fiscal shocks during the last years behaved in a pro-cyclical way and it appears that the countercyclical potential of fiscal policy during the financial crisis remained largely unused.